Marmitte dei Gigante
Bij het plaatsje San Lazzaro (Fossombrone) liggen gigantisch grote prehistorische kalkstenen rotsen in de rivier Metauro. Heel mooi! Langs de ruige oevers kun je heerlijk wandelen, klimmen en klauteren, abseilen of zwemmen. Tevens kun je hier vroeg en laat in het jaar fantastisch kajakken en de wilde rivier bij hoog water ervaren.

Hoe geraak je daar met de auto: Neem SS73, richting Fossombrone, neem afslag Fossombrone Ovest. Volg dan richtingwijzer Urbino. Nadien zie je een bord met ‘Lazzaro’, draai daar links in. Vlak voor de brug ‘Ponte die Saltelli’, zie je rechts een parallelweg met de naam ‘Marmitte dei Giganti’. Parkeer eerst vlak voor de brug en wandel dan in deze doodlopende weg. Aan de linkerzijde is een steile pad naar beneden, het staat aangegeven als ‘Sentieri Marmitte dei Giganti’. Langs dit pad kan je tot beneden, vlakbij het groenige water komen. Wij hebben deze wandeling in de winter gedaan, toen de stenen nat waren en het was te slibberig om erover te wandelen. Deze wandeling moet je doen als het echt droog is.